Att föreläsa, processleda och coacha i Sverige har varit fantastiskt. Att möta alla dessa människor, grupper och organisationer. Vi har varit ett gäng individer som livnärt oss genom att vara handelsresande i bl.a. kommunikation, teamutveckling och arbetsmiljö.
Vi som grupp av konsulter har haft olika bakgrund. Några har varit välutbildade, andra med livets hårda skola. Några har vetenskapliga bakgrund andra utgår från sina egna erfarenheter och teorier. En del vill att publiken ska beundra dom, andra vill att publiken ska känna sig duktiga. En del tjänar stora pengar, andra får det knappt att gå runt.
Så välde Covid-19 in i våra liv.
Allt vändes upp och ned.
Ställ inte in, ställ om blev mantrat.
Vi kan inte ses, så nu kör vi med Teams, Zoom eller någon annan digital tjänst för möten, träffar och föreläsningar.
Mängden gratisföreläsningar på nätet växte enormt. Helt plötsligt står en hel bransch inför samma utmaning som bland annat Dagspressen, Hotellnäringen och Resebranschen blivit utsatta för.
Att få betalt för tidningar på nätet är inte det enklaste, likväl som att möta Airbnbs eller Ubers priser.
Vi ska motivera kunderna att betala för kurser, seminarier eller föreläsningar via webben i konkurrens med Ted, Youtube eller andra webbtjänster. Där kunderna, helt gratis, kan lyssna på mängder av kunskap och föreläsningar, dessutom med de bästa lärarna och föreläsarna i hela världen.
Precis som många av oss föreläsare visat Powerpoints med och om Facit, Kodak eller Nokia, är vi som yrkesgrupp utsatta för samma evolution.
Svaret blir som vanligt:
Utvecklas eller dö.
Hitta en ny väg att få betalt.
Det är för mig svårt att tro att vi som grupp kan fortsätta som förut.
Att göra ”samma sak” framför en kamera och dessutom ta betalt för det.
Helt plötsligt blev spelet i allsvenskan en VM turnering.