Här om dagen så läste jag om olika typer av klagomål mot företag. Jag skrattade gott åt några och undrade hur det blivit så? Tillexempel de som klagade på charterresan
– Det var för mycket sand på stranden.
Eller de som var irriterade över shoppingen:
-Vi köpte Ray Ban- solglasögon för 5 Euro av en gatuförsäljare, men de visade sig vara oäkta.
Eller de som var irriterade över
– De lokala butiksägarna är lata som håller stängt på eftermiddagen. Jag behöver ofta köpa saker under siestan – den borde förbjudas.
Hjärnforskarna (Martin Ingvar, Matti Bergström mfl) är rätt överens om att vi människor styrs av våra förväntningar på hur saker och ting är och hur de ska bli. Några hävdar till och med att lycka är en förmåga, som går att träna upp (Marie Ryd & Richard Davidsson) Hjärnan är formbar säger de.
Var vi riktar vår uppmärksamhet är det som hjärnan utvecklar mönster runt omkring.
Hur bidrar jag till vår arbetsmiljö? Hur bidrar du? För vi är varandras miljö där vi kan växa och frodas. När jag fastnar i ett mönster av tankar som inte hjälper mig eller oss vidare behöver jag stöd av min omgivning. För annars kanske jag kommer hem från en resa med tankar som jag inte vill ha kvar. Och tänk om jag dessutom lämnade de energigivande tankarna kvar där borta.
– Var har du din uppmärksamhet?